04 december, 2009

Debatten som uteblev

Jag var väldigt nervös när jag åkte till tv-huset i gårkväll. Nästan på gränsen till kräkning. Men när jag fick reda på att jag inte hade någon inskriven kommentar i manus slappnade jag av. Sedan blev jag sur för det. Aldrig är man nöjd!

Jag är i varje fall en erfarenhet rikare. Nervositeten försvann helt inne i studion. Det var så många andra människor att fokusera på. Jag kände inte alls av att det var direktsänding och jag kan avslöja att en debatt inte känns hälften så hetsig i studion som den framstår i tv. Det kändes mer som ett samtal. Kanske inte riktigt, när de mest korkade uttalandena kring minareter kom fram.

Jag antar att det framgick tydligt att den första debatten var så mycket hetare än vår debatt kring Downs syndrom och fosterdiagnostik. Det var lite som om luften gick ur efter den första delen. Jag hade förväntat mig att programledaren skulle ställa tuffare frågor kring fosterdiagnostik. Det kändes snällt - om man kan använda ordet i detta ämne. Dessutom var den kvinna som skulle ha lite radikalare åsikter fullkomligt paralyserad av nervositet. Så kan det gå.

Jag fick sagt en sak som jag tyckte kom ut helt okej, även om jag nu i efterhand har formulerat saken på tusen smartare sätt. Och som tur var förstod i varje fall Sören att jag menade att funktionshindrade ska synas i samhället INTE för att de är funktionshindrade utan att de är människor med lika rättigheter som alla andra. Men jag ska inte vara för hård mot mig själv - jag är faktiskt nybörjare!

Det var självklart roligt att träffa de andra föräldrarna som var med.

Nu måste jag åka till jobbet!

2 kommentarer:

Tina sa...

Tummen upp för att du deltog, inte alla som vågar, men ämnet är viktigt och tyckte att det du sa var bra, liksom det Anna sa, hon om nån måste ju få plats i ett sånt sammanhang. Sörens tanke om mångfald kontra enfald var klockren. Så jag tycke du ska gå med rak rygg och krama din Malin, för utan henne hade du ju inte fått den erfarenhet och kunskap du nu har.

Marika sa...

Hej! Jag satt just och tittade på programmet. Jag tycker att det du sa var jätte bra, i övrigt är jag både ledsen och arg av olika anledningar..! Men du och de andra föräldrarna gjorde ett jätte bra jobb!